الثلاثاء، 29 نوفمبر 2011

اتولدنا من جديد

 ديه اغنية لكاريوكى وعايدة الايوبى
اسمها يا الميدان  - كنت فين من زمان
وقبل ما اعلق عليها نفسى اقول لعايدة نفسها
ياه كنتى فين من زمان
http://www.youtube.com/watch?v=umlJJFVgYVI&feature=share

معاك غنيينا ومعاك شقينا وحاربنا خوفنا ودعينا
ده حقيقى حتى للى مارحش الميدان وانا في بيتى غنييت وبكييت وخوفت وصلييت وفرحت ورقصت مع اللى كانوا في الميدان - بس بردوا يابخت سكان الميدان

خلاص حياتنا بقى ليها معنى
قبل كده كان امبارح زى النهاردة زى بكره - اغلب كلامنا برائحة اليائس النهاردة عندنا حلم وأمل ان بكره يكون احسن من النهاردة .... بقى ليه معنى تعبى النهاردة لان فيه باب لسه مفتوح لبكره
مفيش رجوع صوتنا مسموع
النهارد اول مرة انتخب - برغم انها انتخاب لبرلمان ملوش اى لزمة - لكن احساس ان لي صوت ده احساس ملوش مثيل واصرار المصريين على التصويت عجيب معقول علشان الغرامة مش عارفة  - لكن الاكيد ان كل واحد بينتخب كان بيقول ربنا يجيب اللى فيه الخير لمصر
هديت السور نورت النور
لميت حواليك شعب مكسور
الشعب ده ورغم يأس الثوار لسه هو عنده أمل ولسه بيدور على اللى يديلوا الامل واللى يدفعوا لبكره احلى ورغم انه مدرك وفاهم كل المسرحية وعارف البلبه والفوله لكن هو شعب عظيم وعنده امل كلموه بالامل وادفعوه وهو يعمل المعجزات.
تولدنا من جديد واتولد الحلم العنيد
انا اتولدت من جديد وبيتى ... بنتى الصغيره بتقول انا عايزه مصر كلها نظيفة - مصر اتولد من جديد في عنيا ومصريتى اتولدت من جديد ... انتمائى وحبى للبلد دى بقى ليه معنى وقدر مختلف.
حتى صلاتى لمصر بقيت بايمان لانى شوفت يد الله تعمل في يناير وفبراير اللى فات
معاك ابتدينا
اديتنا كثير والباقى علينا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق